Sommige sterke rekenaars hebben weerzin tegen het automatiseren en memoriseren. Voor optellingen en aftrekkingen onder de twintig heb ik een omgekeerde bingo ontwikkeld: jij noemt de uitkomst, de leerling kruist het bijbehorende vakje aan.
Klik op de afbeelding om het spel te kunnen downloaden

Dit uitdagende rekenspel met Tangram is gebaseerd op een idee van gottoteach.com.
De kaartjes met 12 uitdagende rekenopdrachten zijn hier te downloaden.


Dit werkblad bevat wat bijzondere sommen. Ontdek samen met je leerlingen wat er bijzonder is aan deze sommen en stimuleer je leerlingen om zelf ook bijzondere sommen te bedenken!
Het werkblad is hier te downloaden.
(Bron: '...Klopt dat?' - C. Dickinson)
Motivatiematrix sterke rekenaars
Wat kun jij als leerkracht toevoegen aan je eigen reken-wiskunde-onderwijs voor de niet-gemotiveerde sterke rekenaar of om motivatieproblematiek te voorkomen? Klik op de link hierboven om allerlei onderwijsaanpassingen (met literatuurverwijzingen) te vinden die je op verschillende momenten in de rekenles kunt inzetten.